fredag 31 maj 2013

Fiskafänge med Christian

Sätter mig i bilen för ännu en dag vid ån. Sitter och funderar på vart jag skall åka när jag kommer på ett sträcka av ån i slutet av samhället som man alltid kör över. Här rinner faktiskt en ganska fin strömsträcka. Jag greppar spöt och går ner. Det är ganska sparsamma kläckningar mitt på dagen så jag börjar att fiska med nymf i de djupare partierna. Fisket går ganska trögt. I ögonvrån tycks jag se ett vak på nacken. Ett par kast senare har jag lyckat lura en hel knippe öringar med en danica imitation



Christian ringer och berättar att han hamnat i en mindre kläck- och vakperiod. När jag kommer fram landar han en fin öring. 



Lika intensivt som kläckningarna och vaken kommer igång, lika plötsligt slutar det. 

En av landets flugfiskemagasin är på plats för att skriva en artikel och vi lämnar plats. 

Vi åker vidare och bestämmer oss för att vänta in kvällen och förhoppningsvis lite bättre kläckningar. Under tiden passar jag på att fota delar av åns insektsliv





När kvällen kommer ökar aktiviteten på ytan och öringen börjar vaka. Vakperioderna är korta så det gäller att hänga på! Christian lyckas lura en mindre öring på en Adams




Vi lyckas lura några riktigt fina och ilskna öringar men denna kväll avgår öringarna med segern! Tack Christian för en trevlig och till slut en spännande kväll!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar