måndag 10 juni 2013

Sista kvällen vid ån?

Luften känns sval och syrerik när jag hoppar ur bilen. Eftermiddagens åska och regn har gjort gott. Kanske är det här den sista kvällen vid ån? Är temperaturen i vattnet för hög? Tankarna far genom huvudet när jag går längs stranden. Jag tänker på de fiskare som varit på besök, på Christian, Paul och alla de andra i "järngänget". Jag tänker på eldsjälen Tommy, utan honom vore inget av det här möjligt.
 
Ovan nacken vakar tre fiskar regelbundet, korta snärtiga vak. Nattsländevak. I samma ögonblick som jag tar steget ner i ån slutar de vaka. Det blir stendött. Så börjar en fjärde fisk vaka nära spetsen på v-nacken. Fisken tar flugan i första kastet och det bär av nerströms i blixtens hastighet. Fisken är stark och kampen blir hård. Prick 50! Vid håvningen lyckas jag doppa kameran. Haveri!
 
Mörkret börjar börja sänka sig över ån och från vattnet stiger dimman Med dimmans ankomst är det som om hela forsen vaknar till liv. Det plaskas och sörplas nattsländor överallt och det hugger vilt. Tappar tre fina fiskar och har en mängd påslag. Så börjar det vaka på andra sidan ett par stenar kanske två tafslängder bort. Lägger ut flugan. I det skumma ljuset har jag svårt att uppfatta den. Lägger ut en fem kanske sex gånger innan det suger tag i linan. Återigen bär det av nerströms. Den här fisken känns tyngre. Den är i toppkondition och jag får kämpa för att landa den.En fantastiskt vacker öring! Måttar den mot håven. 54cm! Vore detta sista kvällen vore det ett värdigt avslut.
 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar