lördag 16 november 2013

Höstbåge

En lucka i tidsplanen möjliggjorde en tur till regnbågssjön. Jag hade vissa förhoppningar att det något varmare vädret skulle föra med sig möjligheter till torrflugefiske med fjädermyggimitationer. Men kläckningarna visade sig utebli nästan helt. Istället föll flugvalet på en Wolly worm, en mycket allsidig fluga som kan fiskas allt från torrt till rejält blyad. Min favoritversion, den lätt förtyngda, har en härligt svävande gång i vattnet och brukar vara en riktig hit på regnbågen.

Det dröjer inte många kast innan jag ser en rejäl virvel under flugan. Nytt utlägg. denna gång tar den men slår sig fri efter ett par sekunder. Flyttar mig till en liten vik där det alltid brukar stå fisk. Så också denna gång. Hamnar i en riktig huggperiod. Inom 5-10 minuter har jag landat 2 öringar och en regnbåge på runt 1.5 kg.

Höstbåge i fin kondition
 
Förflyttar mig till en ny plats där jag tidigare sett ett par fina vak. En lite lurig plats mitt i ett näckrosbälte som på grund av träden strax bakom endast kan fiskas med rollkast. Den svävande gången på min Wolly worm gör att jag kan fiska hem flugan sakta strax under ytan något som än en gång visar sig effektivt. En fin fisk strax under kilot kan krokas och landas.

Liten men stark
 
Fortsätter på samma ställe. Får till ett perfekt kast parallellt med näckroskanten och det ger resultat.
Kan landa en riktigt fin pjäs på runt 2.5 kg. En trevlig förmiddag i skogen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar