torsdag 16 maj 2013

Tvekamp i forsen

Gårdagen bjöd på ett mycket spännande fiske med ett par landade fiskar runt 40cm men också kontakt med två av åns större fiskar. Skulle de stora stå kvar idag också? Började fiska av en normalt säker pool på sträckans övre del. Inte ett vak, inte minsta lilla dragning i flugan och inte någon form av insektsaktivitet. Kort sagt stendött. Kan dagens värmebölja påverkat fisken? Går nedströms till kvarnhöljan men det är lika dött där. Sätter mig ner och inväntar skymningsmörkret och vips börjar det att hända saker. Har plötsligt ett flertal hugg på min gröna nymf och lyckas landa två fina fiskar.

 
 
Fisken har backat ner från poolen och ner på nacken. Börjar fiska av en del där jag vet att de stora brukar stå. Gör två kast med varje linlängd och förlänger linan metodiskt mellan kasten. Plötsligt smäller det till och jag förstår direkt att det är en fin fisk. Den är något tam i början men gör sen en rusning från poolens mitt genom det högra brofästet och ner i forsen nedströms. Det går inte att följa fisken utan en simtur, något som inte är direkt lockande... Ger löslina och lyckas klättra upp på ett av de gamla brofästena och ner på andra sidan. Lyckas krångla runt spöt runt ett par stora alar och börjar hala in löslina. Är fisken kvar? Tunga knyckar känns i spöt. Lyckas till slut landa fisken på ön i forsen. Vilken pärs och vilken vacker fisk! 56cm Ätranguld. Sätter mig ner, dricker mitt kaffe med ett stort leende på läpparna.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar