söndag 17 november 2013

Rusfiske

I strålande solsken mötte jag upp Anders vid regnbågssjön.
Vi såg några fjädermygg och enstaka nattsländor. Några av sjöns regnbågar vakade sporadiskt. Anders knöt på en sälhårspuppa och jag en liten klinkhammer, men fiskarna visade inget intresse.

Anders rollar ut en flicksländenymf


















Vi bytte taktik och knöt på streamers.

Anders fick omgående på en ilsken regnbåge som drog lina rakt ut i sjön.
Låååånga rusningar



















Anders kunde till sist håva en kraftigt byggd båge.

Kraftigt byggd



































Vi hade ett par timmars trevlig fiske där regnbågen var ordentligt på hugget. Själv fick jag vara med om en av de starkaste regnbågar jag varit med om att drilla. Regnbågen tog streamern stenhårt och drog direkt ut hela linan plus en ansenlig mängd backing. När jag äntligen får stopp på lokomotivet drar den iväg igen på en mäktig rusning. Jag blir nästan lite orolig att backingen snart skall ta slut. Efter en lång kamp är det dags att håva fisken. Precis vid håvningen går fisken under gungflyt och sliter sig.
Lokomotiv

Misslyckad håvning


































En välbehövlig fiskedag i den sköna höstsolen! Gärna fler sådana dagar framöver!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar