onsdag 27 februari 2013

Sex tips för fjällfisket

Såhär i tider av brasfiske är det många som sitter lutade över fjällkartan med pannan i djupa veck och planerar sommarens fjälltur. Tänkte därför dela med mig av mina sex viktigaste tips för ett lyckat fjällfiske.

Röding från kirunafjällen


1: Åk tidigt.
Förr sas det alltid att man inte skulle åka  innan de två sista veckorna i Juli. Tiderna förändras och så också klimatet sägs det. Själv försöker jag numera alltid åka så tidigt man bara vågar. Visst finns det risk för höga flöden men också en stor chans på jackpot på ofiskade sträckor/sjöar. Det är alltid bra att vara först på plats! I områden med grunda sjöar värms vattnet snabbt upp och fisken är rejält aktiv redan tidigt. Men kläckningarna då, kanske någon invänder. Visst kan insektlivet vara lite sparsamt men prickar du den första lilla värmen kan du få uppleva ditt livs fiske.

Kirunafjällen sista veckan i juni
 
2: Alternativ.
Flödena i fjällvärlden är ofta lynniga. Se alltid till att välja ett område med alternativa vatten inom rimligt avstånd. Många är de fjällfiskare som slitigt sitt hår över dåligt fiske till följd av högt vattenstånd och med få alternativa vatten i närheten.

3: Ignorera aldrig småvattnen.
Många går förbi fjällets små tjärnar och sjöar i tron om att de är fisklösa. Gör inte det! Ofta är det tvärtom dessa små pärlor som bjuder på fjällveckans överraskning. Ofta innehåller de mer mat än den genomsnittliga karga fjällsjön och utgör en fin uppehållsplats sommartid för röding och öring. När jag för något år sedan sprang på ett gäng som fiskat vid ett av mina favoritställen i Kirunafjällen frågade jag dem om de inte testat "Akvariet", en liten pöl som låg bara ett par hundra meter från gängets lägerplats. Fick ett nekande svar, de hade harvat på i områdets lite större sjöar med rätt klent resultat. Föga anande de att de missat områdets absolut bästa sjö...

En av fjällvärldens okända pärlor


4: Kasta mindre, fiska mer.
Detta gäller rent generellt och är inget specifikt för fjällfisket. Dock är det än viktigare här med klara vatten och skygg fisk. Kasta mindre, fiska mer! Ibland när man observerar andra fiskare undrar man om de verkligen är ute efter att få fisk eller om man rätt och slätt är ute på någon slags kastövning. Kast efter kast avverkas i rasande takt och sen undrar man varför fisken håller sig utom kasthåll...
Tag tid på dig, observera och vänta ut fisken. Ett kast räcker många gånger.

Tålamod lönar sig. Andreas drillar fin kiloröding

5: Förläng tafsen
Detta är en mycket viktig lärdom som jag dragit. Fiska med så lång tafs som du tycker dig kunna hantera.  Det kommer ge utdelning. Personligen väljer jag oftast också bort öglor mellan tafs och fluglina vid fjällfisket då jag tycker det stör i allt för hög grad.

Sol, vindstilla och stor vakande fisk. Mission impossible?
 
6: Tänk stort på rödingen.
När jag åkte på mitt första fjällfiske till Norge någon gång i början av 90-talet var jag grön som flugfiskare. Jag sög åt mig allt som stod skrivet, särskilt det där om att rödingfisket skulle bedrivas med mikroskopiska flugor. Så var jag också en rätt kass rödingfiskare de första åren , i bästa fall medioker. Visst fiskar jag fortfarande med småflugor men 20 år senare har man ändå blivit en rätt hygglig rödingfiskare och min största lärdom är att tänka stort på rödingen. När jag började fiska med stora streaking caddis och torrflugefiskade muddlers utvecklade sig mina fångster i en mycket positiv riktning.

Rödingen tog på en torr muddler
 
Foton: Tommy Strandberg,  Leif Bengtsson och Anders Olsson.

1 kommentar :