lördag 4 maj 2013

I caught Elmer...

Det är tidig morgon när jag kommer ner till ån. Solens första strålar för dagen skymtar genom trädtopparna. Tystnaden råder sånär som på forsens stilla brus samt fåglarnas sång. Jag slår mig ner vid kanten av strömmen, häller upp en kopp kaffe och bara njuter. Trots att fisket många gånger är en social sysselsättning  med gott tjöt och kamratskap är det många gånger de här ensamma stunderna vid strömmen, väntan på vakande röding på fjället eller tidiga mornar vid "min" lilla öringtjärn i skogen som jag uppskattar mest. Här får man tid till eftertanke och det blir till en skön kontrast till en många gånger stressande vardag.

Jag vet var de står öringarna. Lägger ut flugan i strömkanten. Det dröjer inte länge förrän jag känner ett nafsande i flugan. Jag lägger ut igen utan resultat. Kanske skrämde jag den? Glider in i diverse tankar och tappar koncentrationen för ett ögonblick.  PANG! Det är ett stenhårt hugg. I caught Elmer, är min första tanke. Fisken går till väders men istället för den tvåkilos som jag förväntat mig ser jag att det kanske är Elmers kanske inte lika välväxte bror som tagit flugan men runt kilot är den. Fisken gör ytterligare ett luftsprång och går loss. FAN! Fortsätter i samma ström och det dröjer inte länge innan en ny fisk sitter. En härligt stark Ätranöring kan landas!
 
 
Dagens första!
 
 
Jag fortsätter nerströms till nästa lilla pool. I andra kastet smäller det igen. Denna gång är det en lite bättre fisk som kan landas. Ett härligt prickigt kraftpaket på strax över 40cm.
 
 
Tätprickig Ätranöring
 
 
 
 
Efter ett par timmar vid strömmen får jag sällskap i form av Christian och Jimmy. Då den aktuella sträckan är något begränsad i och med det låga vattenståndet beger jag mig ytterligare nerströms till "den omöjliga poolen". Den ser ruggigt giftig ut men det är mycket sällan man ser någon fisk här och jag känner ingen som fångat något här. Därför är det inte konstigt att koncentrationen inte är på topp när hugget kommer. En kort rusning i sidled och allt är över. Ytterligare ett par timmars fiske följer men en tilltagande vind samt uteblivna kläckningar får mig att kasta in handduken.
 
Christian och Jimmy nöter på i strömmen
 
 
 
 

1 kommentar :