torsdag 9 maj 2013

Tokhugg och tafsbrott

Åkte ner till Buttorp för att fiska av de höljor i forsen som är hyfsat lättåtkomliga i nuvarande lågvatten. Trots det varma och fuktiga vädret såg jag inga som helst kläckningar. Vid detta typ av "fickfiske" hinner inte flugan flyta länge innan den draggar i den starka strömmen. Jag valde att knyta på en stor hjorthårsfluga som jag kallar no mercy.
No mercy























Med denna typ av fluga kan man fiska lite hur som helst, fri driftande och- eller stripande över öringens ståndplatser. Påslagen är ofta hårda och explosiva :)

Lägger ett kort kast snett nedströms och flugan landar i lugnvattnet bakom en sten. Det smäller till direkt och en stark öring rusar två höljor längre ner. Jag får springa efter och lyckas efter några tunga rusningar greppa en skaplig öring.

Strömmens guld























Går uppströms och sätter mig ner på en sten och låter flugan torka en stund. Jag lägger lite förstrött ut flugan igen i samma hölja fast nu framför stenen och repar samtidigt ut lite mer lina. Det stramar till och jag tror först att flugan gått fast i stenen. Ganska snart inser jag att det är en öring av modell större som sätter fart nedströms. Vattnet exploderar längre ner och jag ser en kilosöring göra sig kvitt flugan. Snacka om adrenalinpåslag! Två kast, två öringar. Jag fortsätter nedströms och fiskar av höljorna utan att känna något. Christian ringer och berättar om vakande fisk längre uppströms och en öring landad.

Givetvis har öringarna slutat vaka när jag kommer fram... 

När det börjar skymma knyter jag på en muddler och lägger ut ett kast i poolen nedströms. När jag tar in flugan nyper det till och en virvel avslöjar en öring. Jäklar tänker jag! Lägger ut flugan igen och när flugan sakta närmar sig ståndplatsen tar jag in flugan snabbt. Vattnet exploderar och jag behöver knappast göra ett mothugg. Precis när jag tänker att öringen kommer rusa ner i forsen smäller tafsen av och allt är över.....

Jag går nedströms och hittar Anders fiska av några giftiga ståndplatser. Även Anders har fiskat på en stor öring som visat sig i några tunga vak, men som så många gånger förr överlistas inte Elmer i första taget.

Anders fiskar av en giftig ståndplats


















Anders fiskar av en fin djuphölja
















Vi avrundar med att njuta av den något kyliga vårkvällen och diskuterar om och när kläckningarna kommer igång och vilka strategier som kan tänkas fungera när det väl kör igång.
















Inga kommentarer :

Skicka en kommentar