tisdag 11 juni 2013

Återhämtning

Efter en tung och jobbig vecka med en konstant mental och fysisk trötthet tändes en liten gnista efter att jag fått pratat  med Anders som berättade om ett trevligt fiske vid ån härom kvällen. 

Klockan börjar gå mot kväll och jag drar mig in det sista innan jag bestämmer mig för att ta mig till ån i alla fall trots att kroppen vädjar om att gå till sängs.

Redan när jag kliver ur bilen i den ljumma sommarkvällen känner jag att jag tagit rätt beslut! Dofterna, ljuden av fåglar och det vackra kvällsljuset.

När jag kommer ner till ån ser jag massor med danicor i luften och en del i vattnet. Jag ser en fisk vaka under ett träd och jag knyter snabbt på en danica imitation som flera gånger driftar förbi öringen helt oantastad. Jag sätter mig ner och studerar och funderar... Anders hade ju ett trevligt fiske senast med många nattsländor i farten. Jag ser en och annan nattslända lägga ägg, men jag kan inte se att öringen tar dessa....

Jag knyter ändå på en nattsländeimitation och lägger flera kast över öringen som återigen ratar flugan helt. 

Nattsländeimitation med vinge av hönsfjäder


Byter taktik, istället för att flugan får fridrifta förbi öringen sätter jag fart på flugan. Öringen fullkomligen hoppar upp och klipper flugan i ett jätteplask! Jag blir fullständigt överrumplad och tappar nästan spöt i ren förskräckelse! När jag återfått fattningen höjer jag spöt och en stark öring rusar nedströms och linan rasar ut från rullen. Efter en hård kamp kan jag håva en mycket vacker öring.

Öring i fin kondition
 Jag sätter mig på en sten med en kopp kaffe och kan konstatera att all trötthet är som bortblåst. Jag känner en tacksamhet att kunna sitta vid ån och vara här och nu. En bra metod för återhämtning. Jag kan rekommendera det!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar