söndag 16 juni 2013

Nattsländor

Den sista tiden har det varit en hel del nattsländor i farten. Trots att det fortfarande kläcker en del danica så verkar det som att öringen väljer nattsländorna i vissa fall. I Ätran finns det många olika nattsländearter i de flesta av färger.

Själv har jag haft bra fiske med nattsländeimitationer i ljust brun och en variant i lite mörkare färg.

Jag har ett favoritmönster som jag tycker ger den rätta siluetten och det rätta avtrycket på ytan:

Krok: torrflugekrok 10-14
Kropp: flyrite eller liknande, använder gärna ett kroppshackel av cdc som jag klipper ner
Vinge. Hönshackel som jag fäster på en remsa tejp. Viker sedan vingen längs med hackelstammen och klipper med saxen till den rätta taperade vingen
Hackel: binder en variant med tupphackel av bra kvalitet eller hackel av cdc


Två varianter som fungerat bra sista tiden
En fin tecknad Ätranöring

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar